
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

MONITORING THE COVERAGE 
OF THE OCTOBER 2004 LEGISLATIVE AND PRESIDENTIAL 

ELECTIONS IN TUNISIA 
 
 
 
 
 
 
 
 
Final Report November 2004 
 
 
 
 
 

Prepared by 
 

The Tunisian League for the Defence of Human Rights 
The Tunisian Association for Democratic Women 

National Council for Freedom in Tunisia 
 
 
 
 
In cooperation with International Media Support 
 

 
 
and  

Centre for Media Policy and Development 
 



 

Introduction ................................................................................................................................................................ 3 
Staffing ........................................................................................................................................................................ 3 
Methodology .............................................................................................................................................................. 3 
Methodology for content analysis of media coverage ............................................................................... 3 
Outline of the sample............................................................................................................................................. 4 
Recommendations ................................................................................................................................................... 5 

Summary Findings................................................................................................................................................... 6 

Qualitative Analysis................................................................................................................................................ 7 
Media environment ................................................................................................................................................. 7 
Background ................................................................................................................................................................ 7 
Pressures on journalists ........................................................................................................................................ 7 
The legal framework for elections ..................................................................................................................... 9 
Assessment ................................................................................................................................................................ 9 
Self regulation and news management........................................................................................................... 9 
Political parties and candidates ........................................................................................................................ 11 
Access to the media.............................................................................................................................................. 11 
Conclusion ................................................................................................................................................................ 12 

Quantitative Analysis of Media Coverage ................................................................................................ 13 
The daily press........................................................................................................................................................ 14 
The broadcast media ............................................................................................................................................ 22 
The moratorium ..................................................................................................................................................... 29 

Conclusion .................................................................................................................................................................. 30 

Annex ............................................................................................................................................................................ 31 

 2



Introduction 
 
The project partners conducted monitoring of the media for a period during the official 
campaign period of the legislative and presidential elections from 15 to 22 of October 2004 in 
Tunisia using international methodological standards of quantitative and qualitative analysis. 
The project assesses the performance of the media in its coverage during the official campaign 
period. There is a specific focus on the coverage of the media against normative principles 
including the right of access, equitable coverage and balance. The monitoring was initiated by 
International Media Support and a small group of international media experts of the Centre for 
Media Policy and Development worked alongside the local organisations.  
 
Staffing 

 
Abdellatif Fourati 
Hafidha Checkir 
Kamal Sadou 
Khaled Kchir 
Larbi Chouikha 
Lotfi Hajji 
Lotfi Hidouri 

Radhia Dridi 
Sami Nasr 
Samira Bouslama 
Sihem Bensedrine 
Souhayr Belhassen 
Zeyneb Farhat 

 
International Experts 
 
Giovanna Maiola (Quantitative analysis), Tarik Sabry and Daphne Skillen (Qualitative analysis) 
and David Ward (Director of programme). 
 
Methodology 

 
The monitoring team was based in Tunis at the offices of the Tunisian League for the Defence 
of Human Rights. The team employed quantitative and qualitative methodological tools 
according to international standards for media monitoring. In addition the legal framework that 
pertains to the role of the media in covering the elections was reviewed to assess its 
effectiveness. 
 
The quantitative monitoring of media coverage was undertaken over an eight day period. It 
monitored the two Tunisian television channels, a sample of radio news bulletins and the main 
daily newspapers.1Media monitoring was conducted by a team of Tunisian and international 
members. 
 
Methodology for content analysis of media coverage 

  
The monitoring unit observed media coverage of elections in order to assess: 
 

o whether political parties and candidates gained fair access to the media; 
o whether political parties and candidates were covered in a unbiased and equitable 

manner; 
o whether the media and the authorities abided by the rules and regulations covering 

their conduct during the campaign – both in terms of national legislation and 
international standards; and, 

o whether it was possible for the public to gather sufficient information via the media to 
assist them to make a decision on election day.  

 

                                                 
1 The choice of the sample used for media monitoring was based on three main criteria: ownership, 
penetration and audiences.  

 3



On 15 October, the media unit started monitoring the election campaign on the state owned 
television stations TV 7 and Chaîne 21. It also monitored seven daily newspapers: the state 
owned La Presse (French) and Essahafa (Arabic), as well as the privately owned Le Quotidien 
(French) and Achourouk (Arabic), Le Temps (French), Essabah (Arabic) and Assarih (Arabic). 
Starting from 18 October, the media unit also monitored the main news editions of the state 
owned radio station, Radio Tunis. 
 
Television was categorised into sections: news, free airtime, special programmes on elections, 
current events programmes and “other” (entertainment, religious programmes, etc.). As well 
as measuring the time and space allocated to political actors, parties and candidates, the 
media unit also measured the quality of media coverage according to a three level scale 
(positive, negative and neutral) in order to assess the overall tone of the media outlets 
towards contestants and the different political parties. Articles in newspapers were categorised 
into sections: news and information, editorial, letters and opinions, pictures, advertising and 
“other”. The pages were also classified into sections: first page, national pages, economy, 
international affairs, regional affairs, culture and entertainment, sport and special 
supplements. Positive and negative coverage was recorded only if the monitoring team agreed 
on judging it to be unequivocal and explicit.  
 
Outline of the sample 

Table 1: Newspapers monitored 
Title Ownership Language Period 
Essabah Private Arabic 15 – 22 October 
Achourouk Private Arabic 15 – 22 October 
Assarih Private Arabic 15 – 22 October 
Essahafa State Arabic 15 – 22 October 
Le Temps Private French 15 – 22 October 
Le Quotidien Private French 15 – 22 October 
La Presse State French 15 – 22 October 
 
 
Table 2: Broadcasters monitored 
Channel Ownership Hours monitored Period 
Télé 7 State 14 - 24 15 – 22 October 
Chaîne 21 State 18 - 24 15 – 22 October 
Radio Tunis State Radio news 14 

Radio news 20 
15 – 22 October 

 
The qualitative analysis consisted of interviews with key stakeholders. Three broad groups 
were interviewed: journalists, election candidates and parties and legal experts. The interviews 
were undertaken in order to identify any failures in the present system and assess the views 
and opinions of these groups. The team attempted to interview representatives of state bodies 
including the Ministry of Interior, the Government General Secretary, the General Director of 
Information of the First Ministry and Constitutional Council, but unfortunately we were unable 
to gain access to this group despite repeated attempts. 

 4



Recommendations 

 
• The Tunisian media law needs to be reviewed in order that the Tunisian public are 

better served by a plural media sector that acts independently of political affiliations 
and patronage. 

 
• The government should encourage the broadcasting sector to develop both private and 

public initiatives in order that television and radio provide an independent range of 
programmes. 

 
• The present election law has failed to ensure adequate coverage of the whole spectrum 

of political representation. It is crucial that the election law enshrines the principles of 
access and balance to media outlets for all political parties. In this respect the law 
needs to be overhauled and modernised to ensure transparency and access for all of 
the parties and candidates. The law should develop an adequate framework to 
guarantee consistent implementation of the legal framework to regulate balanced 
quality coverage with equal access to the media. 

 
• Despite the fact that equal access to the media is important other means and formats 

should be developed to encourage quality coverage of the elections. To guarantee the 
public have access to in depth information about the candidates and parties, initiatives 
need to be developed, in order to support a greater range of information available to 
voters. 

 
• The publicly funded broadcasters and newspapers should be obliged to serve the public, 

not political forces. In order to do so they should be guaranteed editorial and financial 
independence. 

 
• Free air time granted to candidates should be made available during prime time where 

they are most likely to reach the largest part of the audience and it should be extended. 
This is especially important when the free allocation of airtime is the only opportunity 
that candidates have to access the media. 

 
• There needs to be a clearer separation between programmes related to the election and 

other programme formats. Programmes that are not directly related to the election 
should not be used to promote political parties. 

 
• Paid advertisements should be clearly marked and regulated. Financial transparency 

should be guaranteed both for the funding of political parties and their campaigns to 
ensure equity between the contestants.  

 
• Self regulatory guidelines for journalists and editors should be developed to ensure that 

there is a respect for professional journalistic standards and embodied in a code of 
conduct that is respected by all parties. 

 
• Attempts by the authorities to block and suppress alternative media that supports the 

democratic development of Tunisia as well as foreign media should be removed as 
serious infringements on the rights set out in the Constitution of Tunisia and especially 
Article 8. This includes the Internet and other mediums. 

 

 5



Summary Findings 
 
 

• The media demonstrated significant bias in their coverage of the elections favouring the 
RCD Party and the presidential candidate Ben Ali. This trend was evident in all of the 
media monitored, but was more pronounced in the state controlled media where the 
imbalance in coverage was overwhelming. Although free access was granted to 
candidates for the presidential and legislative elections the presidential campaign 
dwarfed that of the parliamentary elections that received very small relative coverage. 

 
• All broadcast media monitored (which are state owned), failed to comply with the basic 

obligations of balance and equitable coverage of parties and candidates. State owned 
media therefore fell short, in particular with regards to two basic rights protected in the 
electoral process: the right of voters to be informed about political alternatives and 
matters of public interest and the right of candidates to put their messages across.  

 
• The state owned press clearly favoured the incumbent president and RCD who were 

granted the largest and most positive coverage thus failing to support the public 
interest. In the period observed, the two state dailies La Presse and Essahafa devoted 
75% and 84% respectively of their coverage to RCD. There was a similar pattern 
observed in the private press who devoted an average of 69% of space to the ruling 
party. Among the Arab language dailies this trend was repeated as 78% of Achourouk’s 
and 89% of Assarih’s coverage was devoted to the RCD. The coverage of the French 
language daily Le Quotidien was also unbalanced and it devoted 80% of coverage to 
RCD. The two other dailies provided more balanced reporting of election news and their 
content was characterised by slightly different coverage. At the same time the 
incumbent president and RCD continued to be the main object of political reporting: the 
French language title Le Temps devoted 38% of its overall political coverage to RCD 
while the Arab language title Essabah devoted 57%.  

 
• The Electoral Law failed to achieve a level playing field for the candidates to access the 

mass mediums of newspapers, radio and television. It failed on all points when tested 
against the principles of access, diversity and pluralism. It is evident that the present 
Electoral Law is insufficient in guaranteeing that the media provide balanced and fair 
coverage of elections. It is also evident from the qualitative research conducted that 
there is a general consensus that the Administration overtly abused certain resources 
and relationships in order to shape the nature of the media’s coverage of the elections. 

 
• Journalists appear to have been closely managed and censored during the election 

campaign period in a process that stifles their journalistic freedom and has resulted in a 
highly distorted and unfair balance in media coverage of the election campaign. 

 
• The results of this monitoring suggest that the Tunisia media failed to serve the public 

interest during these elections. The range of information communicated was narrow and 
unbalanced both in tone and space devoted to the candidates and parties. The media 
therefore failed to serve Tunisian democracy and it has failed to reach international 
standards that have been developed to ensure that the media cover elections according 
to democratic and transparent principles. 

 6



Qualitative Analysis 
 
 
Media environment 

 
The Tunisian media sector is one characterised by a range of state and private print media and 
state broadcast media. Although a private television channel will be introduced in 2005 and a 
range of foreign satellite channels are accessible at the current time there is a lack of a 
national alternative to state television. The newspaper sector is also closely aligned to the 
political process in Tunisia and there are a large number of party titles.  
 
Background 

 
The overall situation of media freedom in Tunisia has been degrading since the 1980s 
according to reports from a number of opposition based Human Rights organisations. Despite 
the fact that it has been amended three times since 1987 the Press Code remains 
characteristically repressive and some of its provisions have been transferred to the Penal 
Code where there are penal sentences for certain infringements. The repressive nature of the 
Press Code and its effect on freedom of expression has been reinforced by a new law on 
terrorism issued on December 10, 2003, which condemns certain journalistic and editorial 
activities. 
 
A number of reports by these organisations suggest that journalists in Tunisia work within a 
system that consists of overt pressure from the authorities and less visible pressures deriving 
from the link between the media and political parties. The regulatory system itself does little to 
promote journalistic freedom and the pressures placed on journalists and media outlets that 
provide an alternative voice to the ruling party lead to a situation whereby these voices are 
marginalised. The General Secretary of the International Federation of Journalists in 2004 
claimed that the continuing pressure from the Tunisian government threatened freedom of 
expression and human rights and “seriously damages the image of Tunisian journalism.” In 
2004 the International Press Institute also called for the World Summit on the Information 
Society to be abandoned in Tunisia due to its poor record on human rights and especially the 
lack of respect for freedom of expression and the media in violation of the Universal 
Declaration of Human Rights. 
 
Pressures on journalists 

 
These pressures also support a strong culture of self censorship in the media and the 
relationship between political parties and the newspaper sector means that political parties 
have a high degree of influence over content. Journalists have complained about tightening 
censorship and these feelings have been summed up in a letter the journalists of the La Presse 
group (which comprises La Presse and Essahafa) distributed on March 9, 2004 entitled “We 
draw your attention”. They describe the state of affairs at La Presse as “totally unclear” in a 
situation whereby they no longer know what is permitted or taboo when they cover domestic 
and international news issues. They also state in their letter that it is an anomaly that issues 
that were openly treated by them in previous times have become off limits today due to the 
fact that the general manager and the editor-in-chief reject many articles without offering, in 
most cases, any reasons or explanation, and sometimes without even informing the relevant 
journalist. 
 
The journalists of the La Presse group conclude their letter by emphasising “the forceful return 
of censorship and pressure on their articles” due to the “distortion of articles and changes to 
content”. When the journalists requested clarification about these boundaries and the 
institutional censorship imposed on them by the management, the management are said to 
have replied that there were instructions from above which they could not reveal. The general 
director of La Presse has, it was suggested repeatedly stated that “journalists have no right of 
control of their articles once submitted to the people in charge”. 



There have been cases recorded prior to the elections whereby titles have been stalled by 
administrative measures and some of the provisions in the Press Code appear to be exploited 
by the authorities to restrict the growth of an alternative press. The authorities have forced 
some printing-houses such as those of El Maoukef (Opinion) and Ettarik El Jadid (The New 
Path) to wait until the Ministry of Interior allows them to deliver their titles and these are 
delayed due to the variable times it takes to issue receipts, without which the edition cannot 
be issued. The procedure takes a day for Ettarik E Jadid and from 24 to 72 hours for El 
Maoukef.  
 
Even when authorised the opposition press lives under the threat of suspension and 
restrictions, which impedes it from thriving and developing. The state’s financial help to the 
sector is also restricted and selective and it supports opposition papers whose parties enjoy 
parliamentary representation. Distribution delays, withdrawal of copies from kiosks by the 
Ministry of Interior, restrictions on distribution to retailers and postal distribution also constrain 
the growth of an alternative press. 
 
There have also been cases whereby the authorities have confiscated foreign newspapers when 
they have criticised the internal situation in Tunisia (Le Monde, El Quods El Arabi, Al Hayet).  
Other newspapers have been frozen for long periods such as Libération and Le Canard 
Enchaîné. 
 
These conditions are reinforced by a poor working environment for journalists. Over the past 
couple of years it was claimed that there has been a culture of dismissals for journalists who 
openly criticise the authorities especially on questions such as human rights. Pressure from the 
government has been a major factor in redundancies. Pressure from journalists for 
improvement in their conditions and the proper application of the rule of law has been met 
with dismissals and there is a general consensus that many competent journalists have been 
forced either to seek employment on foreign newspapers or to abandon the profession. Other 
obstacles placed in the way of journalists include the withdrawal of their press cards that 
excludes them from seeking work for foreign media outlets. 
 
There have also been cases where media outlets have been exposed to blocking authorisations 
that have stopped their distribution. This has also been the case for Internet websites that 
have had their access blocked by the authorities. Militant journalists who persist in maintaining 
opinions criticising the authorities risk imprisonment, trial or exile and there have been 
numerous such cases in Tunisia that have been recorded by Human Rights groups in the 
region. 
 
Overall, the conditions for journalists are poor. A range of pressures are applied on them in 
order to ensure that reporting on sensitive issues is suppressed. Poor working conditions and 
the lack of protection in the workplace and unfair dismissals have led to some journalists (160) 
to launch, in May 2004, a trade union to defend the interests of the profession. The Chairman 
and the General Secretary were summoned to the Ministry of Interior in August 2004 to be 
informed that their activities were illegal. However, the law stipulates that such organisations 
have an obligation to inform the authorities, but not seek permission from them to establish 
such an organisation: the case is clearly a reflection of the legal uncertainty and confusion in 
Tunisia and this particularly appears to be the case in the field of the media. 

 8



The legal framework for elections 

 
The Constitution of Tunisia contains the basic rights enjoyed by Tunisian citizens and 
guarantees certain fundamental freedoms. In terms of freedom of expression Article 8 states: 
“Freedom of opinion, expression, the press, publication, assembly and association are 
guaranteed”. Laws pertaining directly to the elections are set out in the Electoral Code. The 
Code regulates all aspects of the elections including media coverage. There are both positive 
and negative measures in the Electoral Code that are technically intended to ensure that the 
media cover the elections in a fair and balanced manner. There are, however, important gaps 
in the electoral law that relate to media coverage that are a source of legal uncertainty. Article 
37 contains the main rules for media coverage of the elections. 
 
The basic provisions of Article 37 provide for a system of access to the media for candidates. It 
states that candidates for parliamentary and presidential election have the right to access state 
radio and television for the purposes of their election campaigns. Each candidate, pursuant to 
the election law is obliged to submit a request to the relevant body to receive airtime on the 
broadcast media. There are no set specific rules relating to the amount of time allocated to the 
candidates in the Law. And there are no rules relating to access and coverage of the press or 
other mediums accept posters which are regulated pursuant to Article 33. 
 
The presidential candidates were granted 20 minute slots for their party political broadcasters 
and the parliamentary candidates five minutes. 
 
Generally, however, the law pertaining to the media’s role in the elections is minimal and lacks 
basic provisions and thus creates legal uncertainty. There are, for instance, no rules related to 
complaints and there is no appeal mechanism set out in this rule to manage complaints. It 
cannot, in its present form, be understood as providing international standards in this field as 
it lacks important detail and remains inadequate as a legal instrument. 
 
Assessment 

 
Selected stakeholders were interviewed from government, private and opposition newspapers, 
political parties standing for election and legal experts in order to assess the performance of 
the media and media law during the election campaign. The sample included journalists 
working for three opposition newspapers: El-Maoukef (PDP), Attarik Al-Jadid (Ettajdid 
Movement) and Alwahda (PUP) as well as journalists from government and private 
newspapers.  
 
During the interviews journalists working for the two government newspapers Essahafa and La 
Presse alleged that instructions had been given to journalists of both newspapers to only cover 
the activities of the opposition candidates when they were asked to do so by the management 
of the newspapers. A systematic and organised system of allocating staff to reporting certain 
events was imposed on journalists that acted to exclude the opposition parties from coverage. 
A specific journalist was assigned to cover the opposition parties that supported the incumbent 
president and both the Parti d’union populaire (PUP) and its candidate Mohamed Bouchiha for 
the presidential elections, and the Parti social liberal (PSL), and its candidate for the elections 
Mounir Beji, received coverage. 
 
Self regulation and news management 

 
According to the interviews journalists claimed that they were not allowed to publish news 
from the other opposition parties that was deemed too radical and critical of the government, 
such as the Parti democrate progressite (PDP), and the presidential candidate of the Initiative 
democratique Mohamed Ali Halouani. The journalists remarked that they were assigned work 
that reflects a clear bias towards the ruling party RCD. 
 

 9



Precise instructions were handed down to journalists to cover certain activities and events 
which ranged from conducting interviews with famous personalities who praised the work of 
the incumbent president to specific requests for journalists to cover the activities of members 
of the government and officials of RCD who were campaigning for the incumbent president. 
 
In fact a whole range of resources were allocated to cover RCD and the incumbent president, 
and the other three presidential candidates were neglected. A group of journalists were given 
the task to expand on the 21 points delivered in President Ben Ali’s inaugural speech of the 
campaign. Each journalist was asked to focus on one specific point, and his name was stated 
openly. A group of journalists were also dispatched to work in ATCE (Tunisian Agency of 
External Communication), as well as in the campaign headquarters of the presidential 
candidate Ben Ali. Journalists were also required to produce special supplements on the 
president’s achievements at the national and international levels. The editorial direction of 
these two newspapers also relies heavily on the news distributed by TAP, the official Tunisian 
press agency that is a main source of news collection which further increased it reliance on 
information promoting the ruling party. 
 
Journalists were interviewed from Realites, Achourouk and Assabah. The evidence collected 
from the interviews demonstrates similar practices used to orient journalists, interference with 
their work and censor their articles. Journalists received instructions from their editors-in-chief, 
not to put the other candidates on the same footing as Ben Ali when they write articles. It was 
also suggested that one of the editors even refused to publish a report on one of the 
candidates because it might be interpreted as they were on the same footing as Ben Ali.  
 
Journalists also received instructions not to write on political parties that adopted radical views 
towards the government, such as PDP and FDLT. The same regime applied to non-recognised 
political parties such POCT, Congres pour la Republique and Ennahdha. It was suggested that 
one editor made it clear during an editorial meeting that there were only three presidential 
candidates, alluding to the fact Mohamed Ali Halouani should be excluded. The Chourouk 
editor-in-chief also is said to have handed down instructions not to publish Halouani’s 
photograph in the newspaper. Journalists in three other newspapers (Essabah, Chourouk and 
Le Temps) also received instructions not to mention the Initiative democratique which 
proposed Halouani as a candidate and to merely mention the Ettajdid movement, the party to 
which Halouani belongs. 
 
One of the journalists covered the first press conference in which Halouani announced his 
candidacy for the presidential elections, but his article was rejected by the editor-in-chief on 
the grounds that instructions had been given that only news issued from TAP was to be 
accepted for publication. The same thing happened with Nejib Chabbi, leader of PDP party, 
who organised a press conference to announce the authorities’ refusal to allocate five lists of 
his party. It was alleged that the editor’s reply to the journalist was that he had discussed the 
matter with Abdelwahab Abdallah (presidential advisor for the media), who had ordered him 
not to publish the article. The same practice was repeated in Chabbi’s subsequent press 
conferences during the election campaign, it was claimed. 
 
Journalists complained that RCD candidates and activities were assigned the most prominent 
pages and places in newspapers, whereas opposition candidates were relegated to the bottom 
of pages. They also resented the fact that daily instructions were issued by the editorial staff of 
newspapers not to criticise the incumbent president and not to write articles about the national 
amnesty or changes to the Constitution through the referendum organised in April 2002. 
 
All newspaper journalists, however, admitted that they were able to publish some opposition 
news and were given far greater scope than journalists working for the broadcast media, which 
remained limited to the official line, except for the amount of time allocated to the list-heads 
by the Administration. 
 
During the election campaign the Internet played a role in providing information and opinion. 
An official site devoted to President Ben Ali outlines the presidential campaign of the RCD 

 10



candidate on www.benali.tn. Another website connected to the official site www.tunisie.com 
contains details of the elections “elections 2004 Tunisia”. The access to these sites is open. 
However, Tunisian opposition websites were apparently blocked, and access to them was not 
possible during the mission. These websites included www.tunisnews.net, 
www.kalimatunisie.com and www.tunezine.com. Other websites of international NGOs were 
also apparently blocked during the election campaign, such as www.ifj.org. 
 
Political parties and candidates 

 
Many opposition figures who were also interviewed pointed to the discrepancies between the 
law in Tunisia and the realities. A legal advisor summed up the media coverage of the 
campaign as: 
 

“Media disinformation and blackouts around the activities of certain parties and cases 
where articles were not being published. Newspapers frequently refused to publish 
photographs of certain parties and candidates. In reality when there is a press 
conference it is seldom reported in the newspapers, despite the fact that journalists 
attended the conference”. 

 
This viewpoint was also shared by the PUP presidential candidate Mohamed Bouchiha. The 
party withdrew its candidates from the elections three days prior to Election Day citing 
“accrued violations and pressures……. We were muzzled in our country and abroad”.  
 
A number of the candidates interviewed expressed a concern about the transparency of the 
election framework. There was a broad consensus that it was essential to establish an 
independent election body that operated at arms length from the political sphere. In this 
respect the Election Observatory was criticised. The national observatory was established by 
President Ben Ali to supervise the elections. According to the President of the Observatory "its 
reports are confidential and it gives an account of its activities only to the president". 
(Assabah, October 19, 2004) It therefore lacks any form of public accountability. It also has no 
real legal statute according to a number of legal experts interviewed. The opposition parties 
were particularly critical of the observatory claiming that it was not impartial and that “it was 
only made up of people close to, and designated by, the regime". 
  
All parties interviewed bemoaned the lack of impartiality in the media and the selective 
reporting of the election candidates that led to very different coverage (both in terms of tone 
and space assigned to the different parties) of the parties. It seemed to be common knowledge 
amongst stakeholders that journalists were given instructions to promote the ruling party. 
 
Access to the media 

 
Access to the media was highly selective and where, pursuant to the Electoral Law there was 
supposed to be equal access to state radio and television there has been evidence of a breach 
of the rules on equality of access. The spots assigned to candidates were recorded and were 
not broadcast live and magistrates were present during the recordings. A number of 
complaints were received from stakeholders that suggested the attendance of the magistrates 
at the recording of the election broadcasts was an indirect way to intimidate candidates and an 
overt way to censure their programmes. No legal representatives were permitted to 
accompany the candidates to the recording sessions and the legal basis of the system was 
challenged by the legal advisor to the Democratic Initiative group. In response the magistrates 
replied that they had been instructed to attend the recording sessions to ensure that there 
were no violations of the Press Code. It was suggested that the magistrates had actively 
interfered with the recordings. 
 
The Electoral Code states that all candidates “are allowed to use Tunisian television during 
election campaigns”. The official authorities in charge of the legislative elections decided that 
each candidate head of list was allocated five minutes speech time on television and radio. Yet 

 11

http://www.benali.tn/
http://www.tunisie.com/
http://www.tunisnews.net/
http://www.kalimatunisie.com/
http://www.tunezine.com/
http://www.ifj.org/


candidates were only allowed one recording for television, which was re-used for the reserved 
radio broadcasts. For the presidential elections, the candidates were allocated 20 minutes 
each. 
 
This right to have access to radio and television for the election campaign was not respected 
according to certain opposition groups. In terms of the access granted to presidential 
candidates Halouani received his time allocation on state television at 16.30 (interrupted by a 
call for prayer) only on the last day of the campaign, and the broadcast time was advanced to 
14.00 unlike the other opposition candidates whose speeches were broadcast after the 
television news. Had the broadcast not been brought forward it would not have been necessary 
to interrupt it. Bouchiha was allocated 22 minutes on television, and Mounir El Béji 17 minutes. 
The candidate Ben Ali benefited from an exceptionally long time which lasted approximately 
one hour on the first day of the election campaign and was distributed live. Despite the 
provisions of Art 37 there was some criticism of the amount of airtime enjoyed by the different 
parties. One candidate rejected the ten minutes allocated to him, arguing that it represented 
less than the radio and television coverage of the activities of the incumbent president. In a 
similarly vague manner financial transparency of the election campaigns is not adequately set 
out in the Electoral Code except for a prohibition on parties receiving finance from foreign 
organisations (Article 62a).  
 
Also the scheduling appeared to work against certain parties. Due to Ramadan, the structure 
of the working day was changed to a one shift system (8.00-14.00). Legislative candidates’ 
speeches were scheduled between 14.00 and 15.30, at a time of very low viewing and 
listening. Presidential candidates’ speeches on the other hand were scheduled within a window 
during the primetime television news at 20.30. 
  
Speeches of many candidates for the parliamentary elections were not shown on television. 
This mainly concerned four candidates from the Democratic Initiative, Jounaidi 
Abdeljawad(Monastir), Mohamed Kallel (Sousse), Adel Aloui (Siliana), Hassen Toukabri(Béjà), 
as well as two candidates from PDP, Issam Chabbi (Ariana) and Rachid Khechana (Kairouan). 
Their speeches were not aired and without receiving any information or explanation from 
officials as to why. When some candidates insisted on knowing why this was the case, the 
official in charge of television programming, Rachid Mabrouk, allegedly answered “these are 
instructions beyond my reach”.  
 
Finally, Article 31 clearly states that documents related to the election should not be 
distributed during the moratorium. There were very clear violations of these provisions in the 
media’s coverage of the elections during this period. 
 
Conclusion 

 
The legal framework set out in the Electoral Code proved inadequate to ensure that the media 
covered the elections in a fair and equitable manner. The media coverage was consistent, but 
it was consistent in the bias it demonstrated both in terms of space and tone. The systematic 
management of the coverage of the campaign by editorial and management of the media 
outlets presented a strait jacket on journalists. The allocation of resources by these institutions 
meant that there was a highly imbalanced focus on certain actors during the elections at the 
expense of others that were standing for election. This seriously narrowed the focus of the 
coverage of the media. The coverage of the elections appears to be characterised by an 
extension of the practices that journalists and human rights groups have raised objections to, 
prior to the elections. 
 
Even positive measures such as the free access to the broadcast media for the candidates was 
tainted by unequal treatment of the parties and candidates that should be seen as an attempt 
to restrict the access that the public have to the candidates and their manifestos. 

 12



Quantitative Analysis of Media Coverage 
 

Overview 
 
Tunisian media paid a great deal of attention to the election. The information related to the 
campaign was extensive and regular in all the main national media outlets. The activities of 
candidates, parties and the election administration were extensively covered throughout the 
period observed. However, this constant attention was characterised by an evident lack of 
balance and impartiality in the coverage of the candidates and parties. 
 
Members of government were actively involved in the presidential campaign in favour of the 
incumbent president. Most of the ministers were covered while attending rallies and meetings 
to promote Ben Ali’s candidature. Moreover, the government openly promoted the president 
through their activities such as fulfilling ministerial duties, despite the fact they were not 
running as candidates. The President formally kept a low profile in the campaign. In this 
respect the government employed indirect campaign support by systematically announcing 
decisions and measures aimed at improving the quality of life of citizens. 
 
The topics covered by the media reflected the advantage given to the incumbent president: 
issues such as the development of the economy, education, environment, women’s 
empowerment, and information technologies were exploited to promote Ben Ali’s candidacy 
and its political programme. The president was often covered in the frame of his institutional 
duties that were constantly used as a privileged occasion to campaign and to stress the 
popular support he enjoys. In this respect the media conducted a parallel and informal 
campaign under the banner of “The achievements of Tunisia” as they presented a very positive 
inventory of the former presidential mandate supporting the electoral promises for the next 
mandate. 
 
The parliamentary elections received less attention in the national media. In many cases, MDS 
and independent candidates for parliament expressed their open support for Ben Ali’s 
candidacy rather than explaining their electoral programme. Similarly, RCD candidates 
focussed more on the promotion of Ben Ali than on communicating their own manifestos. The 
disproportionate coverage among candidates was less evident in this case although the RCD 
was still the party that received the largest amount of coverage by all the media.  
 
A clear and significant difference in time and space allocated to the four presidential candidates 
was also observed. All media outlets devoted an overwhelming percentage of their coverage to 
the president and RCD. President Ben Ali was the central actor of this campaign, receiving an 
average of 77% of the time in broadcast media and an average of 92% of the space in the 
daily press. The tone of the coverage for the president was extremely positive and 
characterised by an emphasis placed on Tunisian social and economic development under his 
leadership. 
 

 13



Chart 1:  Coverage allotted to elections in the daily press 

Parliamentary
11%

Presidential
89%

Base : 130625 cm2 

 
In the period observed, the main focus of election coverage was the presidential elections 
while the parliamentary elections received limited coverage in the media. There was also a 
strong tendency towards personalisation in the presidential campaign: President Ben Ali was 
identified with the national interest and specifically the progress made by Tunisia which was 
consistently framed as being the result of his political decisions. There were also regular and 
exclusive associations between the President and national symbols such as the Tunisian flag 
and the Tunisian logo throughout the election period. 
 
 
Chart 2:  Coverage allotted to elections in the broadcasting media 

Presidential
96%

Parliamentary
4%

Base : 287 minutes 

A positive element of this campaign was the relative absence of hate speech or defamatory 
language among candidates. This feature was reflected by media coverage that was 
characterised by a general lack of negative tones. 
 
The daily press 

 
Charts 3 and 4 give a general outline of the level of coverage for all the actors involved in the 
election campaign on behalf of the state and private press. The data shows an imbalance in 

 14



coverage in favour of RCD and government that received a large amount of coverage in all 
pages. The state owned press clearly favoured the incumbent president and his party by 
allotting them the largest and most positive coverage. In the period observed, the two state 
dailies devoted an average of 90% of their coverage to RCD and the government. The private 
press displayed a similar, although less pronounced trend. 
 
A comparison between state and private press illustrates that: 
 

 the total space allotted to the RCD and the government is bigger than the whole of the 
time devoted to all the other parties together (91% versus 9%);  

 
 the private press provided the opposition parties with a greater amount of coverage than 

the state press, even though the ruling party remained prominent (77% versus 23%). 
 

Chart 3: Allocation of space among political groups in the state owned dailies 

UDU
1,7%

MDS
1,4%

PSL
0,8% PDP

0,2%
Independent

0,1%PUP
3,3%

Ettajdid
1,9%

Government
11,5%

RCD
78,9%

Base : 72437 cm2 

Chart 4: Allocation of space among political groups in the privately owned dailies 

UDU
3,6%

PSL
3,2%

MDS
3,2%

PDP
2,0% Independent

0,7%

PUP
6,6%

Ettajdid
4,0%

Government
7,7%

RCD
69,0%

Base : 58189 cm2 

 

 15



Despite a constant pattern in election coverage favouring the RCD, it must be pointed out that 
two dailies Essabah and Le Temps2 distinguished themselves from the other titles in the 
sample due to their lower levels of coverage dedicated to the ruling party. 
 

Table 3: allocation of space among political groups in national dailies 

POLITICAL 
GROUPS 

ACHOUROUK ASSARIAH ESSABAH ESSAHAFA LA PRESSE LE QUOTIDIEN LE TEMPS TOTAL 

RCD 78% 89% 57% 84% 75% 80% 38% 74% 
Government 5% 8% 12% 12% 11% 5% 9% 10% 
PUP 5% 0% 6% 2% 4% 10% 14% 5% 
Ettajdid 1% 1% 7% 1% 3% 0% 10% 3% 
UDU 3% 1% 4% 0% 3% 1% 9% 3% 
MDS 3% 1% 3% 0% 2% 2% 7% 2% 
PSL 2% 0% 6% 0% 1% 1% 8% 2% 
PDP 1% 0% 3% 0% 0% 0% 5% 1% 
Independent 1% 0% 2% 0% 0% 0% 0% 0% 
Total 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 
 
The quality of coverage for political parties and candidates was generally neutral or positive 
with differences emerging between the ruling party and the other parties running for election. 
The state press almost always covered RCD in a positive manner (78% of positive space). A 
similar favourable portrayal was observed for the members of the government (61% of 
positive coverage) while other parties generally received neutral or negative coverage. The 
coverage of the private press was characterised by similar reporting with very positive 
coverage of the ruling party.  
 
Chart 5: Tone of the coverage of political groups in national state owned dailies 

Base : 72437 cm2 

0

10000

20000

30000

40000

50000

60000

R
C

D

G
ov

er
nm

en
t

P
U

P

E
tta

jd
id

U
D

U

M
D

S

P
S

L

P
D

P

In
dé

pe
nd

en
t

Positive

Neutral

Negative
61% 

78% 

 
The private press accorded to the ruling party and the government a less evident advantage, 
though they enjoyed more positive coverage than the other parties and never received 
negative coverage. Out of the total space devoted to the RCD, 68% was positive; similarly the 
government received 49% of positive coverage. 

                                                 
2 Le Temps is the French version of the Arab Essabah. 

 16



Chart 6: Tone of the coverage of political groups in national privately owned dailies 
 

 
In terms of the presidential elections, the incumbent president enjoyed an unequivocal 
advantage both in the state and private press. Overall both sectors allocated 94% and 90% 
respectively of their total space to presidential candidates. 
 

Chart 7: Allocation of space among the four presidential candidates in the national dailies 

 
 
The tone of the reporting of the candidates and their activities provides evidence that the 
incumbent president received more favourable coverage than his challengers.  
 

 17

0

10000

20000

30000

40000

R
C

D

G
ov

er
nm

en
t

P
U

P

E
tta

jd
id

U
D

U

P
S

L

M
D

S

P
D

P

In
dé

pe
nd

en
t

Positive

Neutral

Negative

68% 

49% 

0%

10%
20%

30%

40%

50%
60%

70%

80%
90%

100%

State Private

Béji

Halouani

Bouchiha

Ben Ali

Base : 58189 cm2 Base : 72437 cm2 



Chart 8: Tone of the coverage for the four presidential candidates in the state owned dailies  

 

0

5000

10000

15000

20000

25000

30000

35000

40000

45000

Ben Ali Bouchiha Halouani Béji

Positive

Neutral

82% 

 
Chart 9: Tone of the coverage for the four presidential candidates in the privately owned 
dailies 

0

5000

10000

15000

20000

25000

30000

35000

Ben Ali Bouchiha Halouani Béji

Positive

Neutral

Negative

70% 

 
 
The advantage accorded to the incumbent president was reflected not only by the space 
allotted and the tone of his coverage but also by the position and the formats in which he 
appeared in newspapers: the first page was generally occupied by headlines, articles and 
pictures referring to the president and his activities. Also, colours were often exploited to catch 
readers’ attention and were used for photos and titles related to news about the ruling party.  
 
 

 18



Chart 10: Space of the photos devoted to the four presidential candidates in the national 
dailies 

Ben Ali
98,29%

Bouchiha
0,67%

Halouani
0,59% Béji

0,44%

Base : 8821 cm2 

 
Chart 11: Space of the headlines devoted to the four presidential candidates in the national 
dailies 

Ben Ali
90,02%

Bouchiha
6,73%

Halouani
2,45%

Béji
0,80%

Base : 4029 cm2 

 
 
In comparison to the other presidential candidates the space allotted to Ben Ali in the first 
pages was 97% for the state press and 94% for the private press.  There was also systematic 
use of the most prominent pages (page 3, central pages, and final page) dedicated to coverage 
of the incumbent. In contradistinction, other candidates did not receive any similar treatment 
and their coverage was usually contained in less relevant pages and in less appealing formats. 
 

 19



Chart 12: Space devoted to the four presidential candidates in the front page of the national 
dailies 

Ben Ali
96,56%

Bouchiha
2,12%

Halouani
0,99% Béji

0,32%

Base : 11621 cm2 

 
 
Parliamentary elections received marginal attention compared to the presidential race, which 
actually dominated much of the news on candidates for parliament. It must be also noted that 
the private press devoted more extensive coverage to parliamentary candidates than the state 
owned dailies. 
 

Chart 13: Coverage of candidates for parliamentary elections in state and private dailies  

State
32%

Private
68%

Base : 10386 cm2 

 
In the state press the ruling party and its candidates, who received an overall 67% of the 
space, received extensive coverage. The private press’ coverage, however, was characterised 
by limited space allocated to the RCD (19%) and a wider space accorded to opposition parties. 
Among the opposition parties, those receiving larger coverage with regards to parliamentary 
elections were MDS (average 15%), PUP (average 12%) and UDU (average 21%). 
 

 20



Chart 14: Allocation of space devoted to candidates for parliamentary elections in state and 
privately owned dailies 

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

State Private

RCD

UDU

MDS

PUP

PSL

PDP

Ettajdid

Independent

Base : 7072 cm2 Base : 3314 cm2 

 
The state press’ coverage was also very favourable to the RCD and the UDU. The ruling party 
received positive coverage for more than half of the space. 
 

Chart 15: Tone of the coverage for candidates to parliamentary elections in the state owned 
dailies 

0

500

1000

1500

2000

2500

RCD UDU MDS Indépendent PUP

Positive

Neutral

49% 

58% 

 
 
The private press provided opposition parties with larger coverage than the state press; 
however some of their coverage was negative in contrast to the coverage of RCD that was 
either positive or neutral. 
 

 21



Chart 16: Tone of the coverage for candidates to parliamentary elections in the privately 
owned dailies 

0

200
400

600

800

1000
1200

1400

1600

UDU
RCD

MDS
PUP

PSL
PDP

Etta
jdi

d

Ind
ép

en
de

nt

Positive

Neutral

Negative

 
 
The Broadcasting Media 

 
In parallel to the imbalance evident in the coverage of the press sector all broadcast media 
monitored failed to comply with the basic obligations of balance and equitable coverage of 
parties and candidates. This was the case despite the positive measure of the right of parties 
standing for election to have limited access to the broadcast media from the resources of state 
radio and television. Parliamentary candidates could access state radio and television to 
present their programmes using a standard format that was usually broadcast between 14.00 
and 15.30. As was the case with the print media some candidates from the opposition parties 
often declared their support for Ben Ali in their five minute slots.  
 

 22



Table 4: Description of some of the free airtime slots for parliamentary elections 

Candidate Party 
affiliation 

Time of speech Issues 

Kadija Mbasia  PUP 4 minutes and 43 
seconds 

Social and economical development 

Yousef Ramedi  RCD 5 minutes and 15 
seconds 

Illegal immigration, the support to Ben 
Ali, the strength of RCD 

Adel Chaouich  Ettajdid 4 minutes and 48 
seconds 

Importance of the elections, role of the 
media and freedom of expression, 
support to Halouani 

Hicham Hadji  PUP 4 minutes and 51 
seconds 

Freedom of expression, political and civic 
rights, education, unemployment, 
environmental issues: traffic, pollution, 
support to Bouchiha 

Mohammed Idriss Ettajdid 4 minutes and 32 
seconds 

The links and the problems between 
religion and politics 
The development of democracy in Tunisia 
Political and civic rights 
The support to Halouani 

Ali Ben Said -  MDS 4 minutes and 46 
seconds 

The importance of voters’ participation in 
the election process 
Political and civic rights 
Political and institutional change in 
Tunisia, Role of the media and freedom 
of expression, The need for reforms in 
Tunisia, The support to Ben Ali 

Mohammed Laarath UDU 3 minutes and 55 
seconds 

Unemployment, Globalisation and 
development, Criminality 
Welfare state and health policy 
International affairs: Middle East and the 
Iraqi war, Arab identity 

Jamile Saidi PSL 3 minutes and 19 
seconds 

Policies for the youth 
Unemployment 

Aroussi Nalouti MDS 4 minutes and 32 
seconds 

Social and economical development 
The context and the conditions of 
elections 
The support to Ben Ali 
Unemployment, environment 
Human Rights 

Boujamaa Yahyaoui PSL 5 minutes and 03 
seconds 

Political and social development 
Youth policies 
Democracy and social solidarity 

Ahmed Moulhi PDP 3 minutes and 40 
seconds 

Policy for rural development 
The crisis of Tunisia: economy, society, 
education, emigration 

Mouhamed 
Mountasar 

RCD 4 minutes and 44 
seconds 

The support to Ben Ali 
Democracy and political change in Tunisia 

Faical Ben Nasr PSL 4 minutes and 14 
seconds 

Political competition and pluralism 
The support to Ben Ali as a guarantee of 
stability and security 

Bachir Bejaoui Independent 3 minutes and 26 
seconds 

Unemployment  
Policies for youth 
Policies for rural development 
The support to Ben Ali 
The lack of national values of the 
opposition parties 

 
In terms of free airtime for presidential candidates unequal treatment was evident in the 
positioning of the slots: Bouchiha and Béji, who officially expressed their support for Ben Ali, 
had their messages broadcast during prime time news at 20.00 on Télé 7; Halouani’s message 

 23



was broadcast at 14.00 and it was momentarily interrupted by a “call for prayer” thus cutting 
his speech3. 
 
As for other kinds of programmes, particularly information, state broadcasters accorded an 
overwhelming advantage to the president and the ruling party in terms both of quantity and 
quality of coverage. 
 
In the period observed4, Téle 7 devoted an average 70% of its election broadcasts to the 
president, the government and the ruling party and the tone of their coverage was generally 
positive.  
 
Chart 17: Allocation of time among political groups in Télé 7 (All programmes) 

RCD
61,9%

MDS
1,2%

UDU
1,0% Ettajdid

1,0%
PDP
0,1%

Government
8,4%

PUP
13,2%

PSL
13,3%

Base : 212 minutes 

 
This percentage slightly decreased in news bulletins where RCD and the government received 
66% while PSL and PUP 15% each. The increase in their coverage was mainly due to the 
possibility given to their presidential candidates (Bouchiha and Béji) to present their platforms 
in the course of prime time news.  
 

                                                 
3 Ben Ali’s speech was broadcast on 10th October that was outside the sample of media monitoring. The 
President’s speech was aired live and it lasted about one hour. 
4 The sample for TV 7 was from 16.00 to 12.00 pm in the period 15-22 October. 

 24



Chart 18: Allocation of time among political groups on Télé 7 – News bulletins 

RCD
56,8%

MDS
1,4%

UDU
1,1% Ettajdid

1,1%
PDP
0,1%

Government
9,5%

PUP
14,9%

PSL
15,1%

Base : 187 minutes 

 
The allocation of airtime in other programmes (current events, entertainment, religious 
programmes etc.), shows that the ruling party monopolised the political discourse on the 
public channel: throughout the period observed, the RCD, through Ben Ali, was the only party 
that received detailed coverage. 
 
Chart 19: Allocation of time among political groups by programme on Télé 7 

0

2000

4000

6000

8000

10000

12000

Current events Religious programme Information

PDP

Ettajdid

UDU

MDS

Government

PUP

PSL

RCD
Seconds 

 
In addition to explicit coverage of the president indirect forms of campaigning emerged in a 
number of cases. On two occasions Téle 7 aired a special programme during prime time: in the 
course of the programmes interviews with prominent Arab personalities (intellectuals, 
businessmen, journalists, politicians) expressing their appreciation for the incumbent president 
supported the candidate. The tone of reporting highlights this tendency to favour RCD and the 
government that received 82% and 100% respectively, positive coverage. The PSL and the 

 25



PUP were also provided with some positive coverage. An encouraging element is the lack of 
any negative tones that reflects the absence of personal attacks and defamatory speeches 
among candidates and parties. 
 

Chart 20: Tone of the coverage of political groups on Télé 7 (All programmes) 

 
With regards to the allocation of airtime to the four presidential candidates in news 
programmes, quantitative data shows that there is an extremely high percentage of coverage 
dedicated to Ben Ali and low coverage of Halouani. The other two candidates received some 
time, although their coverage concentrated on specific events rather than being regularly 
distributed throughout the campaign period. 
 
Chart 21: Allocation of time among the four presidential candidates on Télé 7 – News bulletins 

 
The quality of coverage is another indicator of the advantage enjoyed by the incumbent 
president whose public portrayal was characterised by a positive tone (82% of his total time of 
coverage). 

 26

Béji
19,18%

Bouchiha
17,55%

Halouani
0,97%

Ben Ali
62,29%

0

2000

4000

6000

8000

R
C

D

PS
L

PU
P

G
ov

er
nm

en
t

M
D

S

UD
U

Et
ta

jd
id

PD
P

Positive

Neutral

82%

100%

Base : 144 minutes 



 
Chart 22: Tone of the coverage of the four presidential candidates on Télé 7 – News bulletins 

82% 

0

2000

4000

6000
Be

n 
Al

i

Bé
ji

Bo
uc

hi
ha

Ha
lo

ua
ni

Positive

Neutral

74% 

 
Parliamentary elections received marginal attention devoted to candidates running for this 
race. However, the distribution of time among political groups showed more balanced coverage 
than the presidential race even though RCD is still the dominant party. 
 
Chart 23: Allocation of space devoted to candidates for parliamentary elections on Télé 7 – 
News bulletins 

UDU
16,57%

MDS
9,43%

PSL
9,43%

Ettajdid
9,43%

PUP
5,43%

RCD
49,71%

Base : 6 minutes 

 
 
The tone of reporting reveals positive coverage of three parties: the RCD, the MDS and the 
UDU; the RCD was the party that received the best coverage (84% of its total time), but also 
other parties were covered with positive tones: MDS received 52% of positive time while UDU 
100%. 
 

 27



Chart 24: Tone of the coverage for candidates to parliamentary elections on Télé 7 – News 
bulletins 

 
 
The other two state channels monitored displayed a more evident partisan coverage. 
 
In its news bulletin, Chaîne 215 devoted all of its coverage of the elections to Ben Ali whose 
coverage was generally framed in a positive manner (86% of the total time of attention).  
 
Chart 25: Tone of the coverage on Chaine 21 – News bulletin 

 
The two television channels regularly broadcast spots promoting economic and social growth in 
Tunisia. The spots resorted to slogans that were the same as those used by the president’s 
party, for example “Women are an active partner” was one of the main points of Ben Ali’s 
programme for this election. It should also be noted that these slots exploit symbolic 
references to the president’s party such as the colour mauve framing the images. 
 

                                                 
5 The sample for Chaîne 21 was from 18.00 to 12.00 pm in the period 15-22 October. 

 28

0

20

40

60

80

100

120

140

160

180

200

RCD UDU MDS PSL Ettajdid PUP

Positive

Neutral

0

1000

2000

Be
n 

Al
i

Positive

Neutral
86%

84% 



Similarly, in its main news editions6, Radio Tunis allotted all its coverage to the incumbent 
president whose activities and campaign were reported with positive tones (87% of the total 
time of attention). 
 
Chart 26: Tone of the coverage on Radio Tunis – Main editions of news bulletin 

 
 
The moratorium 

 
The Electoral Code states that “The election campaign shall, in all cases, end twenty-four hours 
before the day of the ballot”7. Even though this provision of the Law does not explicitly refer to 
the media, it is possible to infer that the media should comply with the obligation not to report 
on candidates or campaign related issues.  
 
Despite this provision, and on the eve of Election Day and during voting all national media 
covered President Ben Ali’s appeal to voters to participate in the elections and to take into 
account the national interest when choosing their candidate. In his speech, he also praised the 
way the electoral process was conducted, thanked opposition parties and applauded Tunisians 
for their sense of maturity.  
 
Although there is no explicit message that calls for popular support, his speech may raise 
doubts on the appropriateness of this intervention offering additional coverage and visibility to 
a candidate that already enjoyed several occasions to access national media. More importantly, 
on voting day two newspapers (Achourouk and Assariah) explicitly called on the electorate to 
cast their votes for Ben Ali thus infringing the moratorium. 

0

1000

2000

Be
n 

Al
i

Positive

Neutral

87%

 

                                                 
6 The sample for Radio Tunis was radio news at 2.00 pm and at 8.00 pm in the period 18-22 October. 
7 Article 37a of the Electoral Code/Law 69 – 25  

 29



Conclusion 
 
The restrictive nature of the Tunisian media was confirmed by the absence of balance and 
impartiality during the official election campaign. Extensive, preferential coverage was given to 
the incumbent presidential candidate and the ruling party and little coverage or resources were 
assigned to opposition parties. The legal framework is poor and has been exploited to the 
advantage of certain parties at the expense of other parties in the election process. As 
Mahmoud Ben Romdhan suggested the Law in itself is one weakness, but the manner in which 
it is exploited by the Administration serves to weaken the instrument even more. It was 
suggested that the Administration selectively turned a blind eye to overt infringements of the 
Law especially in respect to La Presse and Essahafa and their coverage of the campaign to suit 
political rather than democratic ends. 
 
Due to the vague and inadequate provisions of the Electoral Law the allocation of airtime on 
broadcast media was extremely selective. As the content analysis demonstrates the coverage 
of the elections, although enjoying a very prominent position in the national news agenda, was 
overwhelmingly biased towards the incumbent president and the RCD. 
 
All broadcast media monitored failed to comply with the basic obligations of balance and 
equitable coverage of parties and candidates. State owned media therefore fell short, in 
particular with regards to two basic rights protected in the electoral process: the right of voters 
to be informed about political alternatives and matters of public interest and the right of 
candidates to put their message across.  
 
Although the press sector’s coverage overall was not as biased as the broadcast media it too 
demonstrated a clear leaning towards the ruling party in its coverage. The state owned titles’ 
coverage was clearly, both in terms of space and tone in favour of the ruling party. This being 
said the private media performed better despite the fact that the RCD and Ben Ali received a 
majority of coverage. 
 
The range of practices used to restrict the coverage and analysis of the election campaign are 
clearly a reflection of the poor conditions of journalists in general and the lack of respect from 
the Administration for independent journalism. These conditions raise serious issues about the 
freedom of journalists to provide balanced coverage of the election period. Journalists working 
for both the private and state media were exposed to these pressures. The culture of self 
regulation that directed journalists to cover the election in a manner that seriously distorted 
the resources assigned to cover the election and thus distorted the coverage that journalists 
were able to provide has played an important role in undermining the media’s role in 
supporting the elections by providing a neutral platform. 
 
The fact that magistrates were present at the party political broadcasts is also an anomaly that 
is not established in the election law and must be assessed as to it role in restricting the right 
of candidates to access the broadcast media without censorship. 
 
We conclude that the conditions of self regulation in the press sector and the control of certain 
parts of the print and the broadcast media by the state supported a system of access that was 
inadequate and it might well be argued against Article 8 of the Tunisian Constitution and the 
right of the Tunisian citizens to have access to the media under the fundamental right of 
freedom of speech. This is supposed to be guaranteed by Tunisian Law and according to the 
opinions of the stakeholders interviewed and the content analysis this guarantee has failed to 
be protected by the authorities and the Law. Indeed the evidence would suggest it has been 
openly abused by the Administration for political gain. In this respect the public were not well 
served by the media and failed to fulfil their role in serving the public. The media largely 
served the ruling party at the expense of democracy and the public interest. Ultimately, the 
failure of the media is a failure of the Tunisian political system to comply with international 
standards in this field. 
 

 30



Annex 
 
Annex 1 - Outline of methodology for quantitative analysis of election and political 
coverage in the media 
 
 

Foreword 

Media monitoring can be defined as: 
 

• A technique of scientific observation  producing reliable and rigorous results; 
• A way to study the production and the performance of the media in a systematic and 

impartial way; 
• A tool to promote basic rights related to freedom of expression and right to participate 

in public life. 
 
The monitoring involves not only the time devoted to subjects, but all the factors shaping a 
campaign on the media. Elections do not only consist of candidates, but also a whole set of 
dynamics and groups that play a role in the elections and are active in the processes and 
production of mass communication.  
 
Media monitoring focuses on different aspects and targets: 
 
• The visibility of political actors and groups; 
• The quality of their coverage; 
• The main bias related to their coverage; 
• The issue of the campaign; 
• The civic education produced for voters; 
• The infringements of the relevant laws regulating and protecting media activity. 
 
If properly conducted, media monitoring is a practical and constructive way to support 
democratic and fair elections. Findings and conclusions of media monitoring can have an 
influence on the awareness and behaviour of four main target groups: 
 

• Regulatory bodies controlling media activity; 
• Politicians and candidates; 
• Citizens, voters and associations of civil society; 
• Journalists and media professionals.  

 
Media monitoring constitutes an effort to study and produce reliable information on media 
performance that are of growing and changing importance both for citizens and the political 
classes. 
 
For this reason, it is vital to undertake it by employing methodological standards, professional 
commitment, rigour in data gathering and interpretation. This brief overview is not intended to 
be exhaustive. Rather it constitutes an attempt to provide media monitoring units with 
suggestions, pointers and reflections that can be helpful in their activities and that can support 
or increase the effectiveness of their work. 
 

 31



Code of conduct8 

Media monitoring should produce reliable and objective results and conclusions.  
 
It is of basic importance that these findings are not only credible in themselves but also that 
they are perceived as such.  
 
A mission statement about the goals and the code of conduct of the media monitoring team is 
to be drafted and always used as a set of guidelines in the observation of the media. 
 
Media monitors should adhere to a code of conduct, written or informal, guaranteeing the 
rigour and impartiality of their work. Monitors must follow standards of: 
 
• Professional commitment  
• Objectivity 
• Impartiality 
 
They can have their own political opinions, but they must not let them interfere with their 
work; data recording and analysis should not be influenced by an individual’s personal political 
preferences. 
 
Monitors should be fully aware that their activity is the basis for a report that will affect 
somehow not only judgements on the election campaign, but also the credibility of the 
monitored media and the public trust in them. The responsibility of the monitors is far beyond 
the act of recording time and space in the media. 
 
In addition, the fact of being perceived as partisan or biased will affect the credibility and the 
impact of the findings. On the contrary an organisation will receive more credit and the 
outcome of its project will have more chance to have an impact on the media situation if it is 
rigorous and objective. 
 

                                                 
8 For a more detailed analysis of codes of conduct :  
European Commission, Handbook for European Union Election Observation Missions, Brussels 2002 
OSCE/ODIHR, The ODIHR Election Observation Handbook, Warsaw 1999 
International IDEA, Ethical and Professional Observation of Elections, International IDEA, Stockholm 1997 
ACE Project, Media and Elections, www.aceproject.org
ARTICLE 19, Guidelines for Election Broadcasting in Transitional Democracies, ARTICLE 19, London 1994. 

 32

http://www.aceproject.org/


Outline of Media Monitoring Methodology 

 
Table of the main variables used for media monitoring of TV and radio 
TV/Radio Description 
Name of the media monitor The media monitor that has made the analysis for the 

record 
Channel The name of the channel monitored 
Date The date of the day the record is referred to 
Name of the programme The title of the programme 
Kind of programme (according to 
the law of the country). List of 
possible labels 

o News 
o Electoral and Political 

Debate 
o Special News Edition 
o Free Airtime 
o Current Events 

Programs 
o Documentary Films 
o Electoral Tribunes 
o Paid Airtime 
o Entertainment 
o Sport Program 
o Other 

The genre/format the TV programme belongs to 

Time start The hour and minute the programme started at 
Relevant Subject Individuals or collectives with a political role, a 

governmental role, a role within parties or within political 
forces 
Criteria defining a political subject: 
Being a party leader/member 
Being a registered candidate 
Being a member of the government 
Being a MP  
Being a political party 
Being a coalition 
Covering an institutional position; for example a President of 
the Republic elected by qualified majority by the Parliament 
(as in Greece) 

Political affiliation The party the relevant subject belongs to or the 
governmental/institutional position the relevant subject 
covers 

Sex The gender the relevant subject belongs to 
Candidate The candidacy (or not) of a relevant subject 
Time The measure (in seconds) of the coverage received by a 

relevant subject 
Direct Speech Time The measure (in seconds) of the direct access for a relevant 

subject 
Tone The measure (+1, 0,  –1) of the quality of the coverage 

received by the relevant subject 
 

 33



Table of the main variables used for media monitoring of the press 
Press Description 
Name of the media monitor The media monitor that has concretely made the 

analysis for the record 
Newspaper The name of the newspaper monitored 
Date The date of the day the record is referred to 
Number of page The number of the page the relevant subject is 

collocated in 
Kind of page 
List of labels 

o First page 
o Political page 
o Chronicles and current events 
o Foreign Affairs 
o Gossip and Show 
o Business 
o Culture 
o Paid electoral space 
o Free electoral space 
o Special Page on Elections 

The “genre” of the page the relevant subject is 
collocated in 

Kind of article. List of labels 
o Reportage 
o Editorial 
o News 
o Features 
o Mails from readers 
o Cartoon 
o Photo 
o Title 

The kind of article the relevant subject is collocated 
in  

Relevant Subject Individuals or collectives with a political role, a 
governmental role, a role within parties or within 
political forces 
Criteria defining a political subject: 
Being a party leader/member 
Being a registered candidate 
Being a member of the government 
Being a MP  
Being a political party 
Being a coalition 
Covering an institutional position; for example a 
President of the Republic elected by qualified 
majority by the Parliament (as in Greece) 

Political affiliation The party the relevant subject belongs to or the 
governmental/institutional position the relevant 
subject covers 

Sex The gender the relevant subject belongs to 
Candidate The candidacy (or not) of a relevant subject 
Space The measure (in seconds) of the coverage received 

by a relevant subject 
Interview space The measure (in seconds) of the direct access for a 

relevant subject 
Topic The argument the Political Subject is talking about. 

It is related to the presence of GDT and interviews. 
If there is no GDT or interview put 0 (zero) in the 
topic column of the analysis form. 

Tone The measure (+1, 0,  –1) of the quality of the 
coverage received by the relevant subject 

 34



Flowchart of the Main Activities in a Media Monitoring Unit 

 
 
 

- Methodology 
 

Coding Instructions 
 

- Analysis forms

 
Media monitors 

QUANTITATIVE ANALYSIS 

Daily  
analysis 

phase - hard 
copy of the 

analysis 
form 

Daily 
data  

entry and 
control 

 
 

Data base 
 

Processing data –  
Outputs: tables and charts 

Weekly report on  
qualitative issues 

Discussing observations 

QUALITATIVE ANALYSIS 

QUANTITATIVE ANALYSIS + QUALITATIVE ANALYSIS 

Interpreting data –  
Reports, 

 

 35



Standards for Media Coverage of Elections: International Commitments  

 
The reports of the United Nations Special Rapporteur on Freedom of Expression provide basic 
guidelines to be observed during the electoral campaign9. In his annual report for 199910, the 
Special Rapporteur enunciated a number of principles that should be respected in order to 
ensure a transparent, open and pluralistic election campaign in the media. Obligations set forth 
in this document include: 
 
1. “A monopoly or excessive concentration of ownership of media in the hands of a few is to 

be avoided in the interest of developing a plurality of viewpoints and voices;” (point 16) 
2. “State-owned media have a responsibility to report on all aspects of national life and to 

provide access to a diversity of viewpoints; State-owned media must not be used as a 
communication or propaganda organ for one political party or as an advocate for the 
Government to the exclusion of all other parties and groups;” (point 16) 

3. "In pre-election periods, and in the interest of ensuring the most fully informed electorate 
possible, the State must ensure that media are given the widest possible latitude. This can 
be best achieved when, inter alia:  

4. Media inform the public about the political parties, candidates, campaign issues and voting 
processes; government media are balanced and impartial in election reporting, do not 
discriminate against any political party or candidate in granting access to air time and 
ensure that news, interviews and information programmes are not biased in favour of, or 
against, any party or candidate;  

5. Censorship of any election programme is not allowed and the media are encouraged to 
broadcast and/or publish election-related programmes and are not penalized for 
programmes critical of the Government, its policies or the ruling party;  

6. The media are exempt from legal liability for provocative statements by candidates or party 
representatives; the right of reply is provided, as well as correction or retraction, in cases 
where defamation is alleged; the manner and extent of remedy is determined by an 
independent body;  

7. There is a clear distinction between news and press conferences related to functions of 
office and activities by members of the Government, particularly if the member concerned 
is seeking election;  

8. Air time for direct access programmes is granted on a fair and non-discriminatory basis; 
the time allocated to parties or candidates is sufficient for them to communicate their 
messages and for the voters to inform themselves about the issues, party positions, 
qualifications and character of the candidates;  

9. Programmes provide an effective opportunity for journalists, current affairs experts and/or 
the general public to put questions to party leaders and other candidates, and for the 
candidates to debate with each other;  

                                                 
9  The Special Rapporteur was established by the United Nations Commission on Human Rights in 1993. The 
Special Rapporteur is in charge of promoting the implementation and the exercise of this right to freedom of expression 
and protecting media professionals. The current Special Rapporteur is Mr Ambeyi Ligabo (Kenya). In the exercise of 
his mandate, the Special Rapporteur pays particular attention to: (a) Detention of, discrimination against, or threats or 
use of violence and harassment, including persecution and intimidation, directed at persons seeking to exercise or to 
promote the exercise of the right to freedom of opinion and expression, including professionals in the field of 
information; (b) Activities of political opposition parties and trade union activists, whether a group or an individual; (c) 
Actions against the media (print and broadcast) or impediments to their independent operation; (d) Actions against 
publishers and performers in other media, including books, magazines, film and theatre and the studio arts; (e) 
Activities of human rights defenders (e.g. lawyers, community activists); (f) Women's human rights, within the context 
of obstacles - including laws and practices - which impede the right of women to express their views and be heard, 
participate in the decision-making process, have equal standing before the law, and seek and receive information on 
matters of particular relevance to them such as family planning and violence against women; (g) Obstacles to access to 
information at the local, regional and national levels on projects and initiatives proposed by the Government to advance 
the right to development and obstacles to participation in the decision-making process, as well as obstacles to access to 
information on other subjects such as environmental and health impact studies, national budgets, social spending, 
industrial development projects and trade policies. 
10  Report of the Special Rapporteur on the protection and promotion of the right to freedom of opinion and 
expression, Mr. Abid Hussain, UN Doc. E/CN.4/1999/64 29 January 1999. 

 36



10. Media, and especially government media, engage in voter education, including by providing 
information on how to use the voting process, when and where to vote, how to register to 
vote and verify proper registration, the secrecy of the ballot, the importance of voting, the 
functions of the offices under contention and other matters; and  

11. Print and broadcast media make available reports and programmes that will reach the 
largest number of voters possible, including in minority languages and for those who may 
have been traditionally excluded from the political process, such as ethnic or religious 
minorities, women and indigenous groups.” (point 17). 

 
o, the UN Special Rapporteur pointed out that any regulatory mechanism and body, 
ether for electronic or print media, should be indep

11

Als
wh endent from political parties and 
autonomous of government . 

                                                

 
 

 
11  Report of the Special Rapporteur on the protection and promotion of the right to freedom of opinion and 
expression, Mr. Abid Hussain, UN Doc. E/CN.4/1999/64 29 January 1999. 

 37



Annex 2 Media Landscape in Tunisia 
 
Outline of the media landscape 
Printed press  
State press  La Presse 

Assahafa 
Party press  
RCD (Democratic and Constitutional Rally) Al Horiya, Le Renouveau 
PUP (People Union Party) Al Ouahda 
PDP (Progressive Democratic Party) Al Maoukef 
MDS (Movement of Social Democrats) Al Mostabel 
Mouvement Ettajdid (former CP) Attarik Al Jadid 
PSL (Liberal Social Party) Al Oufok 
UDU (Unionist Democratic Union) Al Wata 
  
Private press  
Dailies  Chourouk & Le Quotidien 

Assabah & Le Temps 
Assarih 

Weeklies Réalités  
Tunis Hebdo 
Assabah Al Ousboui 

Bi-monthly l'Economiste Maghrébin 
National organisation's papers (weekly) 
 

Achaab (UGTT, National Trade Union of 
Workers) 
Al Bayane (UTICA, Tunisian Union of 
Agriculture and Trade) 
Al Fallah (UTAP, Tunisian Union of 
Agriculture and Fishing) 
La Femme (UNFT, National Union of 
Tunisian Women) 

There are also a great number of tabloids of which these are the main titles: Al Akhbar, Akhbar 
Joumhourya, Al Mousawar, Adhoua, Sabah Al Kheir, Al Hadath, Al Alan. 
 
Broadcast sector 
Television  
Public channels Tunis 7 (24/24) 

Canal 21 (youth channel in the Capital and 
suburbs) 

  
Public radio (official) National Radio (24/24) 

RTCI (in French) 
Radio Jeunes (Radio Youth), Capital and nearby 
areas 

Regional radio (official) Sfax 
Monastir 
Gafsa 
Le Kef 
Tataouine 

Private radio Radio Mosaiques (no news) 
The first private channel “Hannibal TV” is expected to begin broadcasting at the start of 2005. 
 
 
 
 
 
 
 

 38



Annex 3: Evolution of political life & electoral procedures in Tunisia 
 
Key dates 
 
1956: Independence of Tunisia; election of 1st National Assembly in charge of developing the 
constitution; promulgation of Personal Status Code which organises family life and recognises 
the rights of women. 
 
1957: Abolition of monarchy and declaration of the Republic. 
 
1959: promulgation of Tunisian Constitution, and organisation of the first presidential and 
legislative elections. 
 
1975: Establishment of life presidency for President Bourguiba. 
 
1987: Legal removal of President Bourguiba and President Ben Ali's coming to power. 
 
1988: Amendment of Constitution: suppression of life presidency, restriction of the number of 
presidential terms to 3, at the rate of 5 years per term. 
 
1989: Presidential and legislative elections; election of President Ben Ali; Parliament 
dominated by one political party: Rassemblement constitutionel et démocratique (Democratic 
and Constitutional Rally). 
 
1994: Presidential and legislative elections; election of President Ben Ali; entry of opposition 
political parties into the House of Representatives following the modification of the voting 
system.  Opposition occupies 19 seats. 
 
1999: Presidential and legislative Elections; election of President Ben Ali.  Opposition parties 
hold 34 seats. 
 
2002: Referendum on amendment of Constitution, introducing: 
 

1- Unlimited number of presidential terms; Presidential candidate's age shifted from 70 to 
75; 

2- Immunity for life for the president; 
3- Establishment of a second chamber in Parliament, House of Councillors, composed of 

members nominated by the president, regionally elected members, and members 
elected at the national level to represent employers, farmers and salary-earners. 

4- Reinforcement of Constitutional Council role with regard to elections: it receives 
candidacy applications for presidency, checks their legality, sets the final list of 
candidates, and announces the presidential elections results.  It also decides on cases 
concerning the election of members of the two chambers of parliament. 

 
2003: Adoption of exceptional measures related to Article 40, regarding the conditions of the 
presidential candidacy that requires that each candidate has been endorsed by a minimum of 
30 elected people (MPs or Presidents of Municipal Councils). However, for the 2004 elections, 
each political party can nominate a candidate from its executive board who has served a 
minimum of five years in office, and whose party has at least one MP in the House of 
Representatives. 
 
This measure seeks primarily to exclude the political parties which are not represented in 
Parliament. 
 
 
 
 
 

 39



Presidential candidates 
 

1. Zine El Abidine BEN ALI: current president of Tunisia; candidate of the political party 
in power: Rassemblement constitutionnel démocratique, (Democratic and 
Constitutional Rally) 

2. Mohamed BOUCHIHA: Leader of Parti de l'union populaire (People Union Party) 
3. Mounir BEJI: Leader of Parti social liberal (Liberal Social Parti) 
4. Mohamed ALI HALOUANI: bureau member of Mouvement Ettajdid (Renewal 

Movement) (former Tunisian Communist Party) and Initiative démocratique 
(Democratic Initiative) 

 
Legislative elections 
 
Seven political parties and seven independent lists running for 198 seats in the House of 
Representatives. 
 
Political parties’ list 
 

1. RCD: 26 lists 
2. MDS*: 26 lists 
3. PUP: 26 lists 
4. UDU*: 23 lists 
5. PSL: 23 lists 
6. Mouvement Ettajdid: 21 lists 
7. PDP*: 16 lists 

 
Independent lists 
 

1. L'Avant-garde (Vanguardist): 01 in Bizerte 
2. Alliance unionists (Unionist Alliance): 01 in Nabeul 
3. La Conscience (Conscience): 01 in Zaghouan 
4. Pour la Patrie (For Homeland): 01 in Zaghouan 
5. Pour la Patrie (For Homeland): 01 in Kairouan 
6. Pour la Patrie (For Homeland): 01 in Tozeur 
7. Soutien au November 7 (Support of Novemebr 7): 01 in Sfax 

 
Typology of political parties in Tunisia 
 
The organisation and public funding of political parties are governed by Law: 
 
May 3, 1988 Law: states that the creation of political parties is subject to authorisation issued 
by the Ministry of Interior, published in JORT (Tunisian Republic Official Bulletin).   
 
July 21, 1997 Law: Limits public funding only to political parties with at least one MP in the 
House of Representatives. Today, only five opposition parties out of seven have access to 
public funding under this regulation. 
 
Recognised political parties 

1. Rassemblement constitutionnel démocratique, RCD, (Democratic and Constitutional 
Rally): political party in power 

2. Mouvement des démocrates socialistes, MDS (Movement of Social Democrats)  
3. Union démocratique unioniste, UDU, (Unionist Democratic Union) 
4. Mouvemet Ettajdid (former Tunisian Communist Party) 
5. Parti de l'union populaire, PUP, (People Union Party) 
6. Forum démocratique pour le travail et les libertés, FDTL (Democratic Forum for 

Labour and Liberties) 
7. Parti social liberal, PSL, (Liberal Social Parti) 
8. Parti démocratique populaire, PDP, (People Democratic Party) 

 40



Non-recognised political parties 
1. Ennahdha (Renaissance): (former Islamic Tendency Movement) 
2. Parti ouvrier communiste tunisien, POCT, (Tunisian Communist Worker Parti) 
3. Parti des Verts (Green Parti) 
4. Congrès pour la République, CPR, (Republic Congress) 

 
Parties participating at the elections 2004 

1. RCD 
2. PUP 
3. MDS 
4. UDU 
5. PSL 
6. Mouvement Ettajdid and initiative démocratique 

 
Parties boycotting the elections 

1. CPR 
2. POCT 
3. FDTL 
4. PDP 
5. Ennahdha 

 

 41


	Staffing
	Methodology
	Methodology for content analysis of media coverage
	Outline of the sample
	Recommendations
	Summary Findings
	Qualitative Analysis
	Media environment
	Background
	Pressures on journalists
	The legal framework for elections
	Assessment
	Self regulation and news management
	Political parties and candidates
	Access to the media
	Conclusion

	Quantitative Analysis of Media Coverage
	The daily press
	The Broadcasting Media
	The moratorium

	Conclusion
	Annex
	Foreword
	Code of conduct
	Outline of Media Monitoring Methodology
	Flowchart of the Main Activities in a Media Monitoring Unit
	Standards for Media Coverage of Elections: International Com



